Brainstorm Apps for Culture

 

Op zaterdag 21 september gingen 3 ontwikkelteams aan de slag met de open culturele datasets die tegen het Apps for Culture-evenement beschikbaar gemaakt werden. Om 10 uur was het verzamelen geblazen in de Gentse Vooruit.

De dag begon met het voorstellen van de beschikbare datasets door PACKED vzw en enkele contentproviders. Ook de sets die in de komende weken nog klaargemaakt worden, kwamen al kort aan bod. Om de data voor te kunnen stellen hadden alle providers een datablog geschreven of een korte datapitch gemaakt – deze zijn terug te vinden op de pagina ‘Datasets‘. In deze beschrijvingen werd naast technische info over de data (waar kan ik ze vandaan halen? Zijn er bepaalde regels m.b.t. gebruik van de afbeeldingen?) ook al aangegeven welke ideeën de contentproviders zelf hadden rond hergebruik. Zo werden meteen enkele pistes voorgesteld aan de aanwezige teams.

 

Isabelle Van Ongeval stelt de datasets van het Letterenhuis voor

 

Vooraleer het denkwerk onder begeleiding van OKFN van start ging, werd ook de voorbije editie van MuseumLAB even toegelicht door Herlinde Vermaelen van iDrops. Tijdens de drie dagen voorafgaand aan Apps for Culture werd er nagedacht over de centrale vraag ‘What if museums choose to openly share their stories through new technologies?’. Uit het MuseumLAB kwam onder meer een concrete vraag van MOOSS vzw aan de deelnemers van Apps for Culture ‘om een dynamische en attractieve app te ontwikkelen die kinderen en jongeren in staat stelt om online op hun eigen(zinnige) manier met de kunstwerken uit de Cera-collectie in interactie te gaan en als curator zelf hun eigen tentoonstellingen te maken’.

 

Herlinde Vandemaele stelt de resultaten van het MuseumLAB voor

 

Met de presentaties in het achterhoofd was het dan tijd om in teamverband vijf ideeën rond een open data app op papier te zetten. Deze werden nadien door de kapiteins aan de andere teams voorgesteld en op basis van feedback/vragen werd één idee uitgekozen. Dat idee werd in de namiddag verder uitgewerkt; van conceptueel idee naar een technische vertaling (of toch een outline van hoe de app er zou kunnen gaan uitzien).

 

De eerste ideeën worden opgeschreven

 

Na vier uur intensief werken – mits de nodige pauze – werden de drie app-concepten onderling gepresenteerd. De voorstelling werd beoordeeld op basis van een aantal criteria: mate van open data gebruik, presentatie, creativiteit, maatschappelijke meerwaarde en economische meerwaarde.

 

Streng maar rechtvaardig: juryleden Pieter Colpaert (OKFN), Henk Vanstappen (PACKED vzw) en Judith Straetemans (Vooruit)

 

De drie teams waren aan elkaar gewaagd maar na goed afgewogen beoordeling kwam Team SBS als winnaar uit de bus. Met hun app ‘De meester en de dief – kunstverzamelaar of zwendelaar?’ willen ze 12-jarige kinderen spelenderwijs in aanraking brengen met kunst. Doel is een zo groot mogelijke privéverzameling uit te bouwen met kunstobjecten uit verschillende musea, en zo de meest invloedrijke kunstverzamelaar/museumdirecteur van Vlaanderen te worden.

 

Mockups 'De meester en de dief'

 

Op de tweede plaats strandde Team Zonder Team met ‘Culture!’. Onder het motto ‘Spice up cultural experiences’ bedachten ze een app die mobiel gebruikt wordt om het museumbezoek wat levendiger te maken. Via verschillende challenges gerelateerd aan de werken in het museum zijn er badges te verdienen. Toch draait de app niet enkel om gaming, maar op basis van de user experience wordt aangetoond welke de interesses zijn van de gebruiker (gaat bepaalde artefacten liken, commenten, …): ook interessant voor de museummedewerkers …

 

Mockups 'Culture!'

 

Tenslotte werden we nog verrast door Team Thunder die met ‘Thupe’ (cf. het West-Vlaamse tope) een app bedachten die mensen met eenzelfde interesse samen bracht – buiten hun vaste vriendengroep. Thupe is een app waarmee je kan aangeven dat je naar een bepaald evenement wil gaan, zonder daarbij in de datingsite-val te trappen. Afspreken met andere Thupegebruikers voor een evenement kan dan aan de Thupe-paal bij elke culturele locatie.

 

Afspraak aan de 'Thupe-paal'

 

OKFN beloonde team SBS met een ontbijtbon. Als aanmoedigingsprijs vanuit de Vlaamse Overheid(*) ontvingen alle aanwezige leden van de drie teams bovendien een FNAC-bon ter waarde van € 75 die ze kunnen besteden aan alle mogelijke hard-, software en/of boeken om hun app nog beter uit te werken. Everybody happy!

 

Team SBS

Team Zonder Team

Team Thunder

 

 

De drie teams kunnen hun app nu verder afwerken. Zo blijven ze in de running voor de competitie die eindigt op het einde van het jaar. Wil je zelf ook met een team (of individueel) een app ontwikkelen en meedingen naar de prijzenpot? Meld je dan aan via het contactformulier, we horen graag waar je mee bezig bent!

(*) Opencultuurdata.be en Apps for Culture komen mee tot stand met steun van de Vlaamse Overheid.

← Terug